کد مطلب:1097 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:340

مسائل متفرقه زناشوئی
مسأله 2451 ـ كسی كه به واسطه نداشتن زن به حرام می افتد، لازم است زن بگیرد، و اگر به سبب زن گرفتن واجبی مثل حج یا اداء دین مطالَب از او فوت می شود باید آن واجب را مقدم بدارد و از حرام هم خودداری نماید و صبر كند.



مسأله 2452 ـ اگر شوهر در عقد شرط كند كه زن باكره باشد، و بعد از عقد معلوم شود كه باكره نبوده، می تواند عقد را بهم بزند.



مسأله 2453 ـ ماندن مرد و زن نامحرم در محل خلوتی كه كسی در آنجا نیست و دیگری هم نمی تواند وارد شود حرام است علی الاحوط، چه به ذكر خدا مشغول باشند یا به صحبت دیگر، خواب باشند یا بیدار، ولی اگر طوری باشد كه كس دیگر بتواند وارد شود، یا بچه ای كه خوب و بد را می فهمد در آنجا باشد اشكال ندارد.



مسأله 2454 ـ اگر مرد مهر زن را در عقد معین كند، و قصدش این باشد كه آنرا ندهد، عقد صحیح است ولی مهر را باید بدهد.



مسأله 2455 ـ مسلمانی كه منكر خدا یا پیغمبر شود، یا حكم ضروری دین یعنی حكمی را كه مسلمانان جزء دین اسلام می دانند مثل واجب بودن نماز و روزه انكار كند، در صورتی كه بداند آن حكم ضروری دین است، مرتد می شود.



مسأله 2456 ـ اگر زن پیش از آنكه شوهرش با او نزدیكی كند، به طوری كه در مسأله پیش گفته شد مرتد شود، عقد او باطل می گردد علی الاحوط و همچنین است اگر بعد از نزدیكی مرتد شود ولی یائسه باشد، یعنی اگر سیده است شصت سال و اگر نیست پنجاه سال او تمام شده باشد، و اما اگر یائسه نباشد، باید به دستوری كه در احكام طلاق گفته خواهد شد عده نگهدارد، پس اگر در بین عده مسلمان شود عقد باقی، و اگر تا آخر عده مرتد بماند، عقد باطل است علی الاحوط.



مسأله 2457 ـ مردی كه مسلمان زاده است اگر مرتد شود، زنش بر او حرام می شود، و باید به مقداری كه در احكام طلاق گفته می شود، عده وفات نگهدارد.



مسأله 2458 ـ مردی كه از پدر و مادر غیر مسلمان به دنیا آمده و مسلمان شده اگر پیش از نزدیكی با عیالش مرتد شود، عقد او باطل می گردد علی الاحوط، و اگر بعد از نزدیكی مرتد شود، چنانچه زن او در سن زنهائی باشد كه حیض می بینند باید آن زن به مقداری كه در احكام طلاق گفته می شود عده نگهدارد، پس اگر پیش از تمام شدن عده، شوهر او مسلمان شود، عقد باقی وگرنه باطل است علی الاحوط.



مسأله 2459 ـ اگر زن در عقد با مرد شرط كند كه او را از شهری بیرون نبرد و مرد هم قبول كند، نباید زن را از آن شهر بیرون ببرد.



مسأله 2460 ـ اگر زن انسان از شوهر دیگرش دختری داشته باشد، انسان می تواند آن دختر را برای پسر خود كه از آن زن نیست عقد كند، و نیز اگر دختری را برای پسر خود عقد كند، می تواند با مادر آن دختر ازدواج نماید.



مسأله 2461 ـ اگر زنی از زنا آبستن شود، در صورتی كه خود آن زن، یا مردی كه با او زنا كرده، یا هر دوی آنان مسلمان باشند، برای آن زن جایز نیست بچه را سقط كند، ولكن اگر روح در او دمیده نشده باشد و بقاء او موجب ضرر مهمی بر مادر باشد در این صورت می تواند او را سقط نماید.



مسأله 2462 ـ اگر كسی با زنی كه شوهر ندارد و در عده كسی هم نیست زنا كند، چنانچه بعد او را عقد كند و بچه ای از آنان پیدا شود، در صورتی كه ندانند از نطفه حلال است یا حرام، آن بچه حلال زاده است.



مسأله 2463 ـ اگر مرد نداند كه زن در عده است و با او ازدواج كند، چنانچه زن هم نداند و بچه ای از آنان به دنیا آید، حلال زاده است و شرعاً فرزند هر دو می باشد، ولی اگر زن می دانسته كه در عده است شرعاً بچه فرزند پدر است، و در هر دو صورت عقد آنان باطل است و به یكدیگر حرام می باشند.



مسأله 2464 ـ اگر زن بگوید یائسه ام(1) نباید حرف او را قبول كرد، ولی اگر بگوید شوهر ندارم، حرف او قبول می شود.



مسأله 2465 ـ اگر بعد از آنكه انسان با زنی ازدواج كرد، كسی بگوید آن زن شوهر داشته و زن بگوید نداشتم، چنانچه شرعاً ثابت نشود كه زن شوهر داشته، باید حرف زن را قبول كرد.



مسأله 2466 ـ تا هفت سال دختر تمام نشده، پدر نمی تواند او را از مادرش جدا كند.



مسأله 2467 ـ مستحب است در شوهر دادن دختری كه بالغه است یعنی مكلف شده عجله كنند، حضرت صادق علیه السلام فرمودند: یكی از سعادتهای مرد آنست كه دخترش در خانه او حیض نبیند.



مسأله 2468 ـ اگر زن مهر خود را به شوهر صلح كند كه زن دیگر نگیرد، احتیاط واجب آنست كه زن مهر را نگیرد، و شوهر هم با زن دیگر ازدواج نكند.



مسأله 2469 ـ كسی كه از زنا به دنیا آمده، اگر زن بگیرد و بچه ای پیدا كند آن بچه حلال زاده است.



مسأله 2470 ـ هر گاه مرد در روزه ماه رمضان یا در حال حیض زن با او نزدیكی كند معصیت كرده، ولی اگر بچه ای از آنان به دنیا آید حلال زاده است.



مسأله 2471 ـ زنی كه یقین دارد شوهرش در سفر مرده اگر بعد از عده وفات كه مقدار آن در احكام طلاق گفته خواهد شد شوهر كند و شوهر اول از سفر برگردد، باید از شوهر دوم جدا شود و به شوهر اول حلال است، ولی اگر شوهر دوم با او نزدیكی كرده باشد، زن باید عده نگهدارد و شوهر دوم باید مهر او را مطابق زنهایی كه مثل او هستند بدهد ولی خرج عده ندارد.